Verwarming

De meeste woningen hebben een centrale verwarming. Bij centrale verwarming is het goed te weten hoe u de ketel gebruikt. Zo is het belangrijk dat de waterdruk maximaal twee bar is en dat u de radiatoren af en toe ontlucht. Het onderhoud van de verwarmingsketel regelen wij voor u. Hieronder leest u de veelgestelde vragen en antwoorden over verwarming en wat u kunt doen als er iets stuk is.


Kan mijn geiser of boiler worden hersteld?

Boilers:
GroenWest heeft slechts een klein aantal boilers in beheer, in de meeste gevallen is de boiler in uw eigen bezit. Bij een storing kunt u dan de verhuurder van de boiler bellen (meestal is dit Eneco: 088-895 50 00). Weet u zeker dat de boiler in bezit van GroenWest is? Neemt u dan contact op via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000, wij zullen dit dan nagaan en zonodig het reparatieverzoek bij Eneco neerleggen.

Geisers:
Heeft u een reparatieverzoek voor uw geiser? Als de geiser in bezit is van GroenWest, meld dit dan bij ons, dan zorgen wij ervoor dat dit wordt hersteld. Zo niet, dan meldt u het bij de verhuurder van de geiser. 
Controleer altijd eerst of de gaskraan wel open staat. Ruikt het naar gas? Draai dan de gaskraan dicht en ventileer de ruimte waar u instaat door zoveel mogelijk ramen en deuren in de buitengevel open te zetten. 

 

Ik heb een storing aan mijn CV of MV. Wat kan ik zelf doen om dit te verhelpen?

  1. Controleer of alle radiatorknoppen open staan. Zet zonodig alle radiatorkranen in de huiskamer open. Blijven alleen de radiatoren boven koud?  Dan moet  u mogelijk water bijvullen; het is sowieso raadzaam eerst de radiatoren te ontluchten.  Blijven hierna nog steeds alle radiatoren koud? Gaat u naar stap 2.
  2. Heeft u een combiketel? Controleer of alle warm waterkranen dicht zijn. Draai ze zo nodig dicht. Zijn alle kranen dicht en blijft het probleem bestaan, ga dan naar stap 3.
  3. Controleer de waterdruk van de verwarmingsinstallatie. Deze hoort tussen de 1,2 en 2 bar te zijn. Is deze lager dan vult u dan water bij. Is deze niet lager? Gaat u naar stap 4.
  4. Controleer of er stroom op het stopcontact bij de ketel staat. Is er geen stroom? Dan dient u uw elektricien in te schakelen. Als er wel stroom is, gaat u door naar stap 5.
  5. Controleer of het display op de kamerthermostaat zichtbaar is. Is het display onleesbaar? Dan moeten misschien de batterijen vervangen worden. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat om te zien hoe u dit kunt doen. Heeft u wel een display, ga dan door naar stap 6.
  6. Als de ketel is voorzien van een resetknop, noteer dan eerst de storingscode en drukt u daarna op de resetknop. Komt de storing daarna toch terug, dan gaat u naar stap 7.
  7. U kunt de storing niet zelf verhelpen. Meld het reparatieverzoek bij Breman via Breman: 0900-82 12 174.

Ik heb een reparatieverzoek voor mijn CV (centrale verwarming) of MV (mechanische ventilatie). Wat kan ik doen?

U mag zelf de installateur Breman bellen. Breman: 0900-82 12 174. 

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan mag u rechtstreeks contact opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.
Woont u op de Knotwilgenlaan in Kamerik? Meld het reparatieverzoek dan bij JWA Beheer via info@jwabeheer.nl of via telefoonnummer 071-331 22 55.

Let op:
Als er schade aan de CV-ketel komt door uw eigen toedoen, dan zijn alle kosten van reparatie voor uzelf.
Als u lid bent van het serviceabonnement, dan kunt u Breman bellen voor periodiek ontluchten, bijvullen, controleren van de waterdruk en het in werking stellen van de cv-ketel. Als u geen lid bent, dan zult u dit zelf moeten doen.

Wat kunt u eerst zelf doen?

  1. Controleer of alle radiatorknoppen open staan. Zet zonodig alle radiatorkranen in de huiskamer open. Blijven alleen de radiatoren boven koud?  Dan moet  u mogelijk water bijvullen; het is sowieso raadzaam eerst de radiatoren te ontluchten.  Blijven hierna nog steeds alle radiatoren koud? Gaat u naar stap 2.
  2. Heeft u een combiketel? Controleer of alle warm waterkranen dicht zijn. Draai ze zo nodig dicht. Zijn alle kranen dicht en blijft het probleem bestaan, ga dan naar stap 3.
  3. Controleer de waterdruk van de verwarmingsinstallatie. Deze hoort tussen de 1,2 en 2 bar te zijn. Is deze lager dan vult u dan water bij. Is deze niet lager? Gaat u naar stap 4.
  4. Controleer of er stroom op het stopcontact bij de ketel staat. Is er geen stroom? Dan dient u uw elektricien in te schakelen. Als er wel stroom is, gaat u door naar stap 5.
  5. Controleer of het display op de kamerthermostaat zichtbaar is. Is het display onleesbaar? Dan moeten misschien de batterijen vervangen worden. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat om te zien hoe u dit kunt doen. Heeft u wel een display, ga dan door naar stap 6.
  6. Als de ketel is voorzien van een resetknop, noteer dan eerst de storingscode en drukt u daarna op de resetknop. Komt de storing daarna toch terug, dan gaat u naar stap 7.
  7. U kunt de storing niet zelf verhelpen. Bel Breman en geef, als van toepassing, de storingscode door. Breman: 0900-82 12 174.
      

Ik heb geen warm water. Wat kan ik doen?

Wat kunt u zelf doen?

  1. Heeft u een combiketel? Controleer of de verwarming het wel doet. Geef dit door bij het eventueel melden van de storing aan de firma Breman: 0900-82 12 174.
  2. Komt er uit geen enkele waterkraan warm water? Bel dan de firma Breman, zij doen het onderhoud aan uw CV ketel Breman: 0900-82 12 174.
  3. Komt er overal  warm water maar bij een kraan niet, bijvoorbeeld in de douche, dan kan het probleem niet aan het gastoestel liggen. Ontkalk de kraan of de douchekop, waaruit geen warm water komt. Dit kunt u zelf met een oplossing met schoonmaakazijn. Als bij die ene kraan nog steeds geen warm water komt, neemt u dan contact op met ons via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000. Wij kunnen de aannemer langssturen om het probleem te verhelpen.
  4. Als u een waterbesparende douchekop heeft geïnstalleerd, kan het zijn dat er te weinig warm water wordt gevraagd. Hierdoor gaat de combiketel uit en wordt er helemaal geen warm water naar de kraan aangevoerd. Dit is te verhelpen door meer water te vragen (kraan verder open) of door een andere douchekop te monteren. Als u een huurtoestel heeft moet u de klacht bij uw leverancier van het toestel neerleggen. Als het toestel uw eigendom is, moet u zelf een installateur bellen.
     

Hoe kan ik mijn CV-ketel bijvullen?

Water in de verwarmingsinstallatie bijvullen
Als de waterdruk van de verwarmingsinstallatie onder de 1,2 bar komt, moet er water bijgevuld worden. Om water bij te vullen heeft u een vulslang en een emmer nodig.

  • Stap 1: druk bepalen Kijk eerst op de manometer (drukmeter) van de ketel. Bij sommige moderne ketels kunt u de druk aflezen op het digitale display. Is de druk lager dan 1,2 bar? Dan moet u uw CV-ketel bijvullen.
  • Stap 2: ketel uitschakelen Zet de thermostaat op de laagste stand. Heeft u een ketel met manometer? Haal dan de stekker uit het stopcontact. Ketels met een digitaal display schakelt u uit met de aan-uitknop. Laat de ketel ongeveer een half uur afkoelen voordat u gaat bijvullen. U gaat de ketel bijvullen met koud water, en als koud water in een te hete ketel stroomt, kan de binnenkant barsten.
  • Stap 3: sluit de vulslang aan op de kraan. Heeft u een digitaal display? Zet de display dan weer aan om de druk af te kunnen lezen. Bij een ketel met manometer laat u de stekker uit het stopcontact. Sluit de vulslang aan op de koudwaterkraan. Houd een emmer onder het uiteinde van de slang en open de kraan. Laat het water tot de rand van de slang komen voordat u hem op de cv-installatie aansluit. Zo zit er bijna geen lucht in de slang en kan er dus ook bijna geen lucht in de cv-installatie komen. Doe de waterkraan dicht.
  • Stap 4: vulslang op de vulkraan aansluiten. Gaat u uw cv-ketel bijvullen? Zoek dan uw vulkraan. De vulkraan zit meestal bij de ketel. Draai de dop van de vulkraan zonder de vulkraan te openen. Sluit de vulslang goed vast aan op de vulkraan van de cv-installatie.
  • Stap 5: water bijvullen cv-ketel. Nu gaat u uw verwarmingsketel bijvullen. Open de waterkraan en draai daarna pas de vulkraan van de cv-installatie open. Na een kwartslag is de vulkraan helemaal open. Als de druk bijna op 2 bar staat (minimaal 1,5 bar), sluit u eerst de vulkraan en daarna de waterkraan. Koppel de slang af en laat het water dat nog in de slang zit in een emmer lopen. Let op dat u eerst de vulslang los haalt van de vulkraan. Hang het uiteinde in de emmer. Door het vacuüm zal er niet veel water uit de slang komen. Haal vervolgens de vulslang los van de waterkraan. Het water uit de vulslang zal nu in de emmer leeglopen.
  • Stap 6: cv-ketel weer aanzetten. Doe de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact als u een ketel met manometer heeft. Zet de kamerthermostaat weer op de gewenste stand. Vergeet niet de radiatoren te ontluchten, dit is na iedere vulronde nodig.

Hoe kan ik mijn radiatoren / verwarming ontluchten?

Worden de radiatoren niet goed warm, of hoort u geruis in de radiatoren en leidingen? Dan zit er waarschijnlijk te veel lucht in uw cv-installatie. Dit kunt u eenvoudig verhelpen door uw radiatoren te ontluchten. Onderstaand ziet u een instructiefilm over het ontluchten van een radiator.


 

 

 

Ik heb een storing aan mijn blokverwarming. Kan GroenWest dit maken?

Neemt u in het geval van een storing contact op met ons via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000. Onze medewerker kan u verder helpen met het afhandelen van uw reparatieverzoek.

Voor storingen aan de centrale verwarming en problemen met warm water kunt u direct contact opnemen met cv-bedrijf Breman. Breman: 0900-82 12 174.

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan mag u rechtstreeks contact opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.

Bij wie moet ik zijn voor een reparatie aan mijn Warmte Terugwin systeem (WTW systeem)?

U kunt hiervoor zelf contact opnemen met de firma Breman: 0900-82 12 174. U mag hen rechtstreeks bellen voor het maken van een afspraak.

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan kunt u contact met ons opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.

Waar kan ik de meterstanden vinden die ik moet doorgeven als ik mij aanmeld bij de energie- en of waterleverancier ?

Deze vindt u in de meterkast op de meters voor energie en water. De meterkast bevindt zich meestal achter de voordeur. Ook kan het zijn dat de water- en/of gasmeter in de kruipruimte of kelder zit. Heeft u een kruipruimte die geïsoleerd is met piepschuimballetjes, dan kan het zijn dat uw watermeter daar in zit. Door flink te graven en de balletjes goed ver weg te duwen in uw kruipruimte, kunt u de watermeter terugvinden. 

Wanneer krijg ik de eindafrekening?

Binnen 4 weken na de laatste huurdag wordt de eindafrekening gestuurd. Als u geen eigen cv ketel heeft, dan kan hier ook nog apart een afrekening voor de verwarmingskosten worden opgestuurd. Woont u in een complex? Dan kunnen later ook nog andere servicekosten worden doorberekend. Meestal wordt dit in mei/juni afgerekend.

Ik wil graag een CV-ketel. Hoe kan ik dit aanvragen?

Dit kunt u aanvragen via de onderstaande link. Dit soort aanpassingen in uw woning noemen we Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV). Hiervoor heeft u vooraf onze toestemming nodig.

Heeft u blokverwarming?
Als u blokverwarming binnen uw complex heeft, dan is het niet mogelijk om een eigen CV-ketel aan te schaffen.

Als u de onderstaande link aanklikt en de stappen doorloopt, dan laten wij u direct weten of u wel of geen toestemming krijgt voor het aanbrengen van deze ZAV aan uw woning. Ook kunt u dan de algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden lezen die gelden voor deze ZAV.

Aanvraag Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV) 

Ik heb nu blokverwarming. Kan dit worden vervangen voor een eigen cv-ketel?

Nee. De blokverwarming functioneert goed. Dit voeren wij niet uit.

Ik heb stadsverwarming en het water of de verwarming wordt niet warm. Wie kan ik bellen voor een reparatie?

U kunt hiervoor contact opnemen met Eneco via telefoonnummer 088-8955955. Zij helpen u verder met uw reparatieverzoek.

Er zit roest op mijn radiator. Wat kan ik doen?

Roest op radiatoren valt onder binnenschilderwerk en is dus voor uzelf om te behandelen. Let er wel op dat u radiatorlak gebruikt. Bij opwarming gaat de radiator anders stinken. Zorg dat het schilderwerk goed droog is voordat u de radiator weer heet laat worden.

En verder

Ja Nee