Verwarming

De meeste woningen hebben een centrale verwarming. Bij centrale verwarming is het goed te weten hoe u de ketel gebruikt. Zo is het belangrijk dat de waterdruk maximaal twee bar is en dat u de radiatoren af en toe ontlucht. Het onderhoud van de verwarmingsketel regelen wij voor u. Hieronder leest u de veelgestelde vragen en antwoorden over verwarming en wat u kunt doen als er iets stuk is.


Kan mijn geiser of boiler worden hersteld?

Boilers:
GroenWest heeft slechts een klein aantal boilers in beheer, in de meeste gevallen is de boiler in uw eigen bezit. Bij een storing kunt u dan de verhuurder van de boiler bellen (meestal is dit Eneco: 088-895 50 00). Weet u zeker dat de boiler in bezit van GroenWest is? Neemt u dan contact op via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000, wij zullen dit dan nagaan en zonodig het reparatieverzoek bij Eneco neerleggen.

Geisers:
Heeft u een reparatieverzoek voor uw geiser? Meld dit dan bij ons, wij zorgen ervoor dat dit wordt hersteld.

 

Ik heb een storing aan mijn CV of MV. Wat kan ik zelf doen om dit te verhelpen?

  • Controleer of alle radiatorknoppen open staan. Zet zonodig alle radiatorkranen in de huiskamer open. Blijven alleen de radiatoren boven koud?  Dan moet  u mogelijk water bijvullen; het is sowieso raadzaam eerst de radiatoren te ontluchten.  Blijven hierna nog steeds alle radiatoren koud? Gaat u naar stap 2.
  • Heeft u een combiketel? Controleer of alle warm waterkranen dicht zijn. Draai ze zo nodig dicht. Zijn alle kranen dicht en blijft het probleem bestaan, ga dan naar stap 3.
  • Controleer de waterdruk van de verwarmingsinstallatie. Deze hoort tussen de 1,2 en 2 bar te zijn. Is deze lager dan vult u dan water bij. Is deze niet lager? Gaat u naar stap 4.
  • Controleer of er stroom op het stopcontact bij de ketel staat. Is er geen stroom? Dan dient u uw elektricien in te schakelen. Als er wel stroom is, gaat u door naar stap 5.
  • Controleer of het display op de kamerthermostaat zichtbaar is. Is het display onleesbaar? Dan moeten misschien de batterijen vervangen worden. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat om te zien hoe u dit kunt doen. Heeft u wel een display, ga dan door naar stap 6.
  • Als de ketel is voorzien van een resetknop, noteer dan eerst de storingscode en drukt u daarna op de resetknop. Komt de storing daarna toch terug, dan gaat u naar stap 7.
  • U kunt de storing niet zelf verhelpen. Meld het reparatieverzoek bij Breman via Breman: 0900-82 12 174.

Ik heb een reparatieverzoek voor mijn CV (centrale verwarming) of MV (mechanische ventilatie). Wat kan ik doen?

U mag zelf de installateur Breman bellen. Breman: 0900-82 12 174. 

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan mag u rechtstreeks contact opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.
Woont u op de Irisstraat/Chrysantstraat in Woerden? Dan mag u rechtstreeks contact opnemen met Bos Installatietechniek via 030-2882488.
Woont u op de Knotwilgenlaan in Kamerik? Meld het reparatieverzoek dan bij JWA Beheer via info@jwabeheer.nl of via telefoonnummer 071-331 22 55.

Let op:
Als er schade aan de CV-ketel komt door uw eigen toedoen, dan zijn alle kosten van reparatie voor uzelf.
Als u lid bent van het serviceabonnement, dan kunt u Breman bellen voor periodiek ontluchten, bijvullen, controleren van de waterdruk en het in werking stellen van de cv-ketel. Als u geen lid bent, dan zult u dit zelf moeten doen.

Wat kunt u eerst zelf doen?

  1. Controleer of alle radiatorknoppen open staan. Zet zonodig alle radiatorkranen in de huiskamer open. Blijven alleen de radiatoren boven koud?  Dan moet  u mogelijk water bijvullen; het is sowieso raadzaam eerst de radiatoren te ontluchten.  Blijven hierna nog steeds alle radiatoren koud? Gaat u naar stap 2.
  2. Heeft u een combiketel? Controleer of alle warm waterkranen dicht zijn. Draai ze zo nodig dicht. Zijn alle kranen dicht en blijft het probleem bestaan, ga dan naar stap 3.
  3. Controleer de waterdruk van de verwarmingsinstallatie. Deze hoort tussen de 1,2 en 2 bar te zijn. Is deze lager dan vult u dan water bij. Is deze niet lager? Gaat u naar stap 4.
  4. Controleer of er stroom op het stopcontact bij de ketel staat. Is er geen stroom? Dan dient u uw elektricien in te schakelen. Als er wel stroom is, gaat u door naar stap 5.
  5. Controleer of het display op de kamerthermostaat zichtbaar is. Is het display onleesbaar? Dan moeten misschien de batterijen vervangen worden. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat om te zien hoe u dit kunt doen. Heeft u wel een display, ga dan door naar stap 6.
  6. Als de ketel is voorzien van een resetknop, noteer dan eerst de storingscode en drukt u daarna op de resetknop. Komt de storing daarna toch terug, dan gaat u naar stap 7.
  7. U kunt de storing niet zelf verhelpen. Bel Breman en geef, als van toepassing, de storingscode door. Breman: 0900-82 12 174.
      

Ik heb geen warm water. Wat kan ik doen?

Wat kunt u zelf doen?

  1. Heeft u een combiketel? Controleer of de verwarming het wel doet. Geef dit door bij het eventueel melden van de storing aan de firma Breman: 0900-82 12 174.
  2. Komt er uit geen enkele waterkraan warm water? Bel dan de firma Breman, zij doen het onderhoud aan uw CV ketel Breman: 0900-82 12 174.
  3. Komt er overal  warm water maar bij een kraan niet, bijvoorbeeld in de douche, dan kan het probleem niet aan het gastoestel liggen. Ontkalk de kraan of de douchekop, waaruit geen warm water komt. Dit kunt u zelf met een oplossing met schoonmaakazijn. Als bij die ene kraan nog steeds geen warm water komt, neemt u dan contact op met ons via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000. Wij kunnen de aannemer langssturen om het probleem te verhelpen.
  4. Als u een waterbesparende douchekop heeft geïnstalleerd, kan het zijn dat er te weinig warm water wordt gevraagd. Hierdoor gaat de combiketel uit en wordt er helemaal geen warm water naar de kraan aangevoerd. Dit is te verhelpen door meer water te vragen (kraan verder open) of door een andere douchekop te monteren. Als u een huurtoestel heeft moet u de klacht bij uw leverancier van het toestel neerleggen. Als het toestel uw eigendom is, moet u zelf een installateur bellen.
     

Hoe kan ik mijn CV-ketel bijvullen?

Water in de verwarmingsinstallatie bijvullen
Als de waterdruk van de verwarmingsinstallatie onder de 1,2 bar komt, moet er water bijgevuld worden. Om water bij te vullen heeft u een vulslang en een emmer nodig.

  • Stap 1: druk bepalen Kijk eerst op de manometer (drukmeter) van de ketel. Bij sommige moderne ketels kunt u de druk aflezen op het digitale display. Is de druk lager dan 1,2 bar? Dan moet u uw CV-ketel bijvullen.
  • Stap 2: ketel uitschakelen Zet de thermostaat op de laagste stand. Heeft u een ketel met manometer? Haal dan de stekker uit het stopcontact. Ketels met een digitaal display schakelt u uit met de aan-uitknop. Laat de ketel ongeveer een half uur afkoelen voordat u gaat bijvullen. U gaat de ketel bijvullen met koud water, en als koud water in een te hete ketel stroomt, kan de binnenkant barsten.
  • Stap 3: sluit de vulslang aan op de kraan. Heeft u een digitaal display? Zet de display dan weer aan om de druk af te kunnen lezen. Bij een ketel met manometer laat u de stekker uit het stopcontact. Sluit de vulslang aan op de koudwaterkraan. Houd een emmer onder het uiteinde van de slang en open de kraan. Laat het water tot de rand van de slang komen voordat u hem op de cv-installatie aansluit. Zo zit er bijna geen lucht in de slang en kan er dus ook bijna geen lucht in de cv-installatie komen. Doe de waterkraan dicht.
  • Stap 4: vulslang op de vulkraan aansluiten. Gaat u uw cv-ketel bijvullen? Zoek dan uw vulkraan. De vulkraan zit meestal bij de ketel. Draai de dop van de vulkraan zonder de vulkraan te openen. Sluit de vulslang goed vast aan op de vulkraan van de cv-installatie.
  • Stap 5: water bijvullen cv-ketel. Nu gaat u uw verwarmingsketel bijvullen. Open de waterkraan en draai daarna pas de vulkraan van de cv-installatie open. Na een kwartslag is de vulkraan helemaal open. Als de druk bijna op 2 bar staat (minimaal 1,5 bar), sluit u eerst de vulkraan en daarna de waterkraan. Koppel de slang af en laat het water dat nog in de slang zit in een emmer lopen. Let op dat u eerst de vulslang los haalt van de vulkraan. Hang het uiteinde in de emmer. Door het vacuüm zal er niet veel water uit de slang komen. Haal vervolgens de vulslang los van de waterkraan. Het water uit de vulslang zal nu in de emmer leeglopen.
  • Stap 6: cv-ketel weer aanzetten. Doe de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact als u een ketel met manometer heeft. Zet de kamerthermostaat weer op de gewenste stand. Vergeet niet de radiatoren te ontluchten, dit is na iedere vulronde nodig.

Hoe kan ik mijn radiatoren / verwarming ontluchten?

Worden de radiatoren niet goed warm, of hoort u geruis in de radiatoren en leidingen? Dan zit er waarschijnlijk te veel lucht in uw cv-installatie. Dit kunt u eenvoudig verhelpen door uw radiatoren te ontluchten.

Stapsgewijs radiatoren ontluchten
Om de radiatoren te kunnen ontluchten heeft u een ontluchtingssleuteltje nodig en een oud doekje.

1. Draai alle radiatoren open en wacht enkele minuten
2. Draai de radiatorkranen weer dicht.
3. U begint met de radiator die zich bevindt op het laagste punt in de woning. Houd het doekje bij het ontluchtingspunt op de radiator.
4. Draai met het sleuteltje het ontluchtingspunt open (een slag tegen de klok in is voldoende!).
5. Zodra er water uit het kraantje komt (houd dit tegen met het doekje), draait u het dicht.
6. Draai de radiatorkraan weer open en controleer of deze weer helemaal warm wordt.
7. Als er veel lucht in de leidingen zit kan het zijn dat u de cv-ketel moet bijvullen. 

Zie ook de website van de firma Breman voor instructie: Website Breman
 

 

 

Ik heb een storing aan mijn blokverwarming. Kan GroenWest dit maken?

Neemt u in het geval van een storing contact op met ons via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000. Onze medewerker kan u verder helpen met het afhandelen van uw reparatieverzoek.

Voor storingen aan de centrale verwarming en problemen met warm water kunt u direct contact opnemen met cv-bedrijf Breman. Breman: 0900-82 12 174.

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan mag u rechtstreeks contact opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.

U kunt de volgende zaken vast controleren voordat u contact opneemt:

  • Is het waterpeil van de ketel te laag? Dan kunt u het water bijvullen.
  • Heeft u een thermostaat aan de muur met batterijen? (Het wil wel eens voorkomen dat de batterijen leeg zijn).
  • Is de radiator/verwarming half warm? Dan kunt u deze eerst ontluchten.
  • Heeft u zo nu en dan warm water? Dan kunt u deze eerst ontluchten.
  • Heeft u alleen lauw water? Dan kunt u het water bijvullen.

Hoe vaak per jaar moet ik mijn CV-ketel bijvullen?

Twee keer bijvullen per jaar
Twee maal per jaar water bijvullen moet voldoende zijn, na bijvullen is het belangrijk altijd te ontluchten. Lekkages zijn op te sporen door een stukje toiletpapier om een verdachte koppeling te draaien. Hierop is makkelijk te zien of er iets lekt. 
Is het nodig dat u vaker water bijvult? Dan is hoogstwaarschijnlijk óf de ketel inwendig lek óf is er een lekkage in het leidingsysteem of bij de radiatoren. Ook kan het (rode) expansievat defect zijn. U moet dan altijd een monteur laten komen. Belt u hiervoor naar de firma Breman: 0900-82 12 174.

Controleer op leksporen bij vermoeden van lekkage
Voordat u belt naar Breman kunt u wel zelf eerst alle leidingen, radiatoren en radiatorkranen controleren op leksporen. Het scheelt een heleboel tijd als u de monteur gericht een lekkage kunt laten verhelpen in plaats van dat hij eerst moet zoeken wat er lekt. Het eventuele leidingwerk onder de vloer controleren kunt u wel beter aan de vakman overlaten. Wilt u dit toch zelf doen? Doe dit dan nooit alleen! Laat altijd iemand bij het luik zitten als u onder de vloer gaat, zodat die in geval van nood hulp kan halen.

Bij wie moet ik zijn voor een reparatie aan mijn Warmte Terugwin systeem (WTW systeem)?

U kunt hiervoor zelf contact opnemen met de firma Breman: 0900-82 12 174. U mag hen rechtstreeks bellen voor het maken van een afspraak.

Woont u op de Burchtwal in Vleuten? Dan kunt u contact met ons opnemen met Breman Zwolle: 038-38 51 633.

Waar kan ik de meterstanden vinden die ik moet doorgeven als ik mij aanmeld bij de energie- en of waterleverancier ?

Deze vindt u in de meterkast op de meters voor energie en water. De meterkast bevindt zich meestal achter de voordeur. Ook kan het zijn dat de water- en/of gasmeter in de kruipruimte of kelder zit. 

Wanneer krijg ik de eindafrekening?

Binnen 4 weken na de laatste huurdag wordt de eindafrekening gestuurd. Als u geen eigen cv ketel heeft, dan kan hier ook nog apart een afrekening voor de verwarmingskosten worden opgestuurd. Woont u in een complex? Dan kunnen later ook nog andere servicekosten worden doorberekend. Meestal wordt dit in mei/juni afgerekend.

Ik ga verhuizen en wil de huur van de geiser of boiler opzeggen bij Eneco, hoe doe ik dit?

Het komt regelmatig voor dat wanneer huurders gaan verhuizen, ze problemen krijgen om hun huur geiser of boiler bij Eneco op te zeggen. Eneco geeft snel aan dat ze een afkoopsom willen voor de geiser of boiler, maar dit hoeft niet. Er komt namelijk een nieuwe huurder in de woning die hier ook weer gebruik van gaat maken.

Hoe regelt u dit?
Nieuwe huurder bekend? U kunt een verhuisformulier aanvragen bij Eneco en uw gegevens invullen. De nieuwe huurder vult ook zijn/haar gegevens in en dan kunt u dit formulier samen naar Eneco sturen.

Geen nieuwe huurder bekend? Dan zult u een kopie moeten maken van het formulier en deze naar Eneco sturen met de mededeling dat er nog geen nieuwe huurder bekend is. Het originele formulier kan dan bij de eindinspectie worden meegegeven aan de verhuurmakelaar van GroenWest. Die zal ervoor zorgen dat het formulier door de nieuwe huurder verder wordt ingevuld en wordt teruggestuurd naar Eneco.

Mocht er in de nabije toekomst een GO project in de planning staan, dan kan het zijn dat wij de afkoop op ons nemen omdat we een cv installatie met een combitoestel willen aanbrengen. De verhuurmakelaar kan dit voor u uitzoeken.

Ik wil graag een CV-ketel. Hoe kan ik dit aanvragen?

Dit dient u schriftelijk aan te vragen, bij voorkeur via info@groenwest.nl. Maakt u hiervoor gebruik van het ZAV-formulier (Zelf aan te brengen voorziening). Onderstaand kunt u dit formulier vinden en de brochure met de voorwaarden.

Heeft u blokverwarming?
Als u blokverwarming binnen uw complex heeft, dan is het niet mogelijk om een eigen CV-ketel aan te schaffen.

Aanvraagformulier Toestemming voor zelf klussen en Brochure Klussen mag

Hoe weet GroenWest of de blokverwarming in mijn gebouw voldoet aan de warmtewet?

Hiervoor hebben wij extra meters geplaatst bij de ketel. Vanuit de overheid zijn regels opgesteld om een toets uit te voeren.

Ik heb nu blokverwarming. Kan dit worden vervangen voor een eigen cv-ketel?

Nee. De blokverwarming functioneert goed. Dit voeren wij niet uit.

De cv-leidingen moeten door het hele gebouw voordat ze bij mijn woning zijn. Moet ik daar ook voor betalen?

Deze kosten worden verdeeld over alle huurders in het gebouw.

Betaal ik door de Warmtewet meer of minder voor mijn verwarming?

De Warmtewet zorgt ervoor dat consumenten en kleine zakelijke afnemers niet meer betalen voor hun warmte dan wanneer ze aangesloten zouden zijn op gas. Er komt dus een maximumprijs. Wij mogen daarom nooit meer dan deze maximumprijs in rekening brengen. Wij brengen, zoals de wetgever voorschrijft, alleen de echte kosten in rekening, zoals vermeld op de meter. Deze kosten toetsen we op de maximumprijs. Mochten de werkelijke kosten boven deze maximumprijs zitten, dan betaalt u nooit meer dan de maximumprijs.

Ik heb een eigen cv-ketel. Geldt de Warmtewet dan ook voor mij?

Nee, de Warmtewet geldt alleen voor warmte die buiten de woning wordt opgewekt.

Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming aan de Iepenhof, het blijft koud in huis. Wat kan ik doen?

De verschillende ruimtes in huis zijn individueel regelbaar. Als de vloerverwarming in de woonkamer wel aanstaat en in een slaapkamer niet (of andersom) dan is het als eerste zaak om de thermostaat in de koude ruimte op te schroeven. Let op: de opwarmtijd van vloerverwarming is veel langer dan bij radiatoren.
Als er na enkele uren nog geen verschil merkbaar is, neemt u dan contact op met de firma Breman: 0900-82 12 174.
 

 

 

Ik heb stadsverwarming en het water of de verwarming wordt niet warm. Wie kan ik bellen voor een reparatie?

U kunt hiervoor contact opnemen met Eneco via telefoonnummer 088-8955955. Zij helpen u verder met uw reparatieverzoek.

Er zit roest op mijn radiator. Wat kan ik doen?

Als er roest op uw radiator zit, dan kunt u deze behandelen door eerst de roestplek te schuren, erna te ontvetten en met anti-roestprimer behandelen. Vervolgens de radiator in de grondverf zetten en aflakken met radiatorlak. 

En verder

Ja Nee