Mijn huur opzeggen

Wat komt er allemaal kijken bij een huuropzegging? In dit document leest u het Stappenplan om de huur op te zeggen en een inspectie in te plannen.

De opzegtermijn voor een huurwoning is 1 maand. Dit betekent dat als u de huur op 5 augustus opzegt, de huurovereenkomst op zijn vroegst op 5 september eindigt. Valt de dag waarop de overeenkomst eindigt, in het weekeinde of op een feestdag? Dan eindigt de huurovereenkomst op de eerstvolgende werkdag.

Geld verdienen? Zeg de huur vroeg op!
De huur opzeggen én een bedrag van € 75,00 verdienen? Dat kan als u de huur minimaal twee maanden van te voren opzegt in plaats van één maand. Daarnaast verleent u medewerking aan de controles en bezichtigingen.


De hoofdhuurder is overleden. Moet de huur worden opgezegd, of kan ik in de woning blijven wonen?

Allereerst gecondoleerd. Bent u de nabestaande van een overleden huurder? Dan helpen we u graag persoonlijk op weg in deze periode. Bij een overlijden komt er veel op de nabestaanden af. U moet veel regelen in een verdrietige periode. Hier hoort ook het opzeggen van de huur bij, of het wijzigen van het contract wanneer er een nabestaande in de woning achterblijft.

Als u niet op het huurcontract staat bijgeschreven, dan bent u geen medehuurder. U wordt dan verzocht om de huur van de woning op te zeggen. Binnen zes maanden moet u de woning hebben verlaten. U betaalt tot de oplevering van de woning.

U kunt online de huuropzegging invullen via de link Formulier Huuropzeggen en/of contact opnemen met de afdeling Verhuur & Verkoop via 088-012 90 00. Dan bespreken we welke stappen er genomen moeten worden om de huur op te zeggen en de woning op te leveren. Als het nodig is, dan is er in overleg met ons eventueel een soepelere regeling mogelijk voor het opzeggen van de huur.

 

Mag de opzegtermijn verkort of verlengd worden?

De opzegtermijn kan niet verkort worden, we hanteren een minimum opzegtermijn van 1 maand. In het geval van een overlijden kan een uitzondering worden gemaakt.

Bent u de nabestaande van een overleden huurder? Dan helpen we u graag persoonlijk op weg in deze periode.Bij een overlijden komt er veel op de nabestaanden af. U moet veel regelen in een verdrietige periode. Hier hoort ook het opzeggen van de huur bij, of het wijzigen van het contract wanneer er een nabestaande in de woning achterblijft.

U kunt online de huuropzegging invullen en/of contact opnemen met de afdeling Verhuur & Verkoop via 088-012 90 00. Dan bespreken we welke stappen er genomen moeten worden om de huur op te zeggen en de woning op te leveren.

Als u de opzegtermijn na opzeggen toch wilt verlengen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met de medewerker Verhuur via telefoonnummer: 088-012 90 00.

Hoe kan ik de huur opzeggen van mijn woning / garage?

U kunt de huur opzeggen via de link Huur opzeggen. U heeft minimaal één maand opzegtermijn en de huur kan op iedere gewenste werkdag worden opgezegd. De laatste huurdag moet op een werkdag vallen. 

Geld verdienen? Zeg de huur van uw woning vroeg op!
De huur opzeggen én een bedrag van € 75,= verdienen? Dat kan als u de huur minimaal twee maanden van te voren opzegt in plaats van één maand. Daarnaast verleent u medewerking aan de controles en bezichtigingen. Dit geldt niet voor het opzeggen van de huur van een garage, parkeerplaats, berging of oplaadpunt voor scootmobiel of elektrische fiets.

In ons Stappenplan om de huur op te zeggen en een inspectie in te plannen leest u stapsgewijs het opzeggingsproces.
In onze Brochure Uw woning verlaten? Zo laat u de woning netjes achter leest u hoe u de woning netjes achter laat.

LET OP: Als u een woning huurt van Stichting de Rijnhoven in Vleuten of De Meern, dan dient u de huuropzegging bij De Rijnhoven zelf te doen. Zij hanteren een opzegtermijn van 1 maand en houden de 1e van de maand aan als laatste huurdag.

Mag een familielid, zoals mijn zoon/dochter/medebewoner, mijn woning overnemen als ik uit mijn woning ga?

Nee, het familielid of medebewoner kan natuurlijk wel reageren op de advertentie bij WoningNet, als hij/zij ingeschreven staat.

Hoe kan ik de huur van mijn scootmobielruimte/ elektrische fiets / oplaadpunt opzeggen?

U kunt de opzegging doorgeven door ons een e-mail (info@groenwest.nl) te sturen of een brief waarin u aangeeft niet langer gebruik te willen maken van de scootmobielruimte / oplaadpunt (GroenWest, Postbus 2171, 3440 DD Woerden). U heeft 1 maand opzegtermijn. De laatste huurdag dient op een werkdag te vallen.
Een opzegging moet altijd schriftelijk gebeuren door de hoofdhuurder en de medehuurder (als dit van toepassing is).

Wij nemen na ontvangst contact met u op voor het maken van een afspraak om de sleutels op te halen.

Hoe moet ik de parkeerplaats opzeggen?

Als de huurwoning en de parkeerplaats aan elkaar gekoppeld zijn en u de huur van de woning opzegt, dan wordt automatisch ook de huur van de parkeerplaats beeïndigd. Als de woning en de parkeerplaats aan elkaar gekoppeld zijn, kan niet alleen de parkeerplaats worden opgezegd.

Als de parkeerplaats niet gekoppeld is aan een huurwoning, dan dient u deze zelf op te zeggen.

De huur opzeggen kunt u doen via het Formulier Huuropzeggen.

Wanneer vindt de voorinspectie en eindinspectie/controle plaats?

Binnen twee dagen na ontvangst van uw huuropzegging nemen we contact met u op om een afspraak te maken voor de voorinspectie en de eindinspectie / controle. We proberen de voorinspectie in de eerste week na de opzegging in te plannen. De eindinspectie vindt gewoonlijk op de laatste huurdag plaats.

Wat gebeurt er als ik een huuropzegging heb ingediend?

Na de huuropzegging maken we een afspraak voor een voorcontrole. Tijdens dit bezoek wordt een afspraak voor een bezichtiging voor de nieuwe huurder met u gemaakt. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor de woning op een later moment of op een andere manier geadverteerd wordt. Dat kan betekenen dat er nog geen nieuwe huurder bekend is. Als dit het geval is, dan bespreken we met u hoe de bezichtigingen en/of overnames worden geregeld.

Tijdens de voorcontrole wordt gevraagd of wij uw telefoonnummer mogen doorgeven aan de nieuwe huurder. Zodra de nieuwe huurder akkoord is, zal hij/zij contact met u opnemen om eventuele overnames te bespreken. De nieuwe huurder moet altijd een brief of e-mail van GroenWest aan u kunnen laten zien, waarin staat dat hij/zij contact met u hiervoor kan opnemen.
Twijfelt u aan de persoon die contact met u opneemt? Dan kunt u bij ons altijd navragen of dit inderdaad de juiste persoon is. U kunt contact met ons opnemen via ons klantcontactcenter op 088 012 9000.

Ik wil dat mijn ex-partner van het huurcontract afgehaald wordt, maar ik kan hem/haar niet bereiken. Wat kan ik doen?

Dan kunt u een kopie van de uitspraak van de rechter bij ons inleveren. Hieruit blijkt wie de woning toegewezen krijgt. Ook hebben wij een uittreksel BRP (Basisregistratie Personen) nodig, waaruit blijkt dat de scheiding is ingeschreven. Hierna kunnen wij het huurcontract alleen op uw naam zetten.

Ik wil van het huurcontract af, maar mijn (ex-)partner wil hier niet voor tekenen. Wat kan ik doen?

Wij willen een bewijsstuk ontvangen, een ontbinding van de samenlevingsovereenkomst, een echtscheidingsconvenant en/of een BRP (Basisregistratie Personen), waarin staat dat u nu ergens anders ingeschreven staat.

Ik ga verhuizen en er komt een eventueel nieuwe huurder mijn woning bezichtigen. Hoe weet ik dat dit de juiste persoon is?

De kandidaat moet altijd een brief of e-mail van GroenWest aan u kunnen laten zien, waarin staat dat hij/zij contact met u kan opnemen hiervoor.

Wat zijn de eindstanden van de meters?

De eindstanden staan op het rapport dat u heeft ontvangen na de eindcontrole van uw woning. Wij kunnen kijken in de gearchiveerde documenten als u het rapport niet meer heeft. U kunt ons een e-mail sturen of bellen via e-mailadres: info@groenwest.nl of via telefoonnummer: 088-0129000.

Wordt gas, water en elektriciteit automatisch opgezegd bij huuropzegging?

Nee, dat moet u zelf doen bij uw energie-/waterleverancier.

En verder

Ja Nee