Water

Iedere woning heeft een wateraansluiting. U moet zich zelf aanmelden bij de waterleverancier. Veelgestelde vragen over water kunt u hieronder lezen.

Veel gevraagd over Water

Mijn kraan lekt of is stuk. Kunt u mij helpen?

Alle waterkranen die in de woning aanwezig zijn en die lekken, moet u zelf repareren door bijvoorbeeld het kraanleertje te vervangen. Bent u lid bent van het Serviceabonnement? Dan kunnen wij dit voor u uitvoeren.

Tegenwoordig worden ook veel kranen toegepast met een keramische schijf. Deze kunt u zelf niet vervangen. Het voordeel is wel dat het leertje niet versleten kan raken door lekkage. Wat er wel kan gebeuren is dat de schijf kan barsten. Dit komt doordat de kraan te strak wordt dichtgedraaid. Heeft een kraan met een keramische schijf en lek deze. Probeer dan de kraan een paar keer snel open en dicht te draaien (er kan vuil op de schijf zitten waardoor deze niet goed afsluit). Blijft de kraan lekken? Neem dan contact op met ons KCC dan sturen zij onze onderhoudsaannemer bij u langs.

Als de kraan zelf stuk is , dan komt de aannemer van GroenWest beoordelen of de kraan door hem wordt vervangen.

Let op: als u zelf een kraan heeft geplaatst (denk bijvoorbeeld aan een buitenkraan of een thermostaatkraan), dan is de kraan in uw eigen bezit en zult u deze in alle gevallen zelf moeten (laten) repareren.

Meer informatie kunt u lezen in de Brochure serviceabonnement. Om u aan te melden voor het Serviceabonnement kunt u gebruik maken van de volgende link: Aanvraagformulier Glasfonds en/of Serviceabonnement.

Ik heb een reparatieverzoek voor de waterleiding. Wat kan ik doen?

Voor eigen kosten van huurder:

  • Het ontdooien, repareren of vervangen van bevroren leidingen en installaties en herstel van gevolgschade als de huurder onvoldoende maatregelen genomen heeft om bevriezing te voorkomen.

Voor kosten GroenWest:

  • Het repareren of vervangen van waterleidingen die standaard tot de woning behoren, welke niet defect zijn door toedoen van huurder zijn veroorzaakt.

U kunt een reparatieverzoek indienen via deze link: Indienen Reparatieverzoek.

=========================================================

Tips om bevriezing te voorkomen:

1. Zet de thermostaat in huis op minimaal 10ºC en draai de radiatoren overal in huis open, zeker in ruimten waar de watermeter, hoofdkraan en leidingen zich bevinden.

2. Stel de cv-keteltemperatuur in op minimaal 50ºC en de boiler op minimaal 60ºC.

3. Check of de hoofdkraan goed sluit. In het geval van schade aan de waterleiding kun je hier veel schade mee voorkomen.

4. Isoleer de ruimte met de watermeter goed en plaats zo nodig wat tochtstrips. Bevindt ook je gasmeter zich in deze ruimte? Ventileer de ruimte dan ook regelmatig. Als je de ruimte niet helemaal tochtdicht krijgt, pak de hoofdkraan en toevoerleiding dan in met isolerend materiaal.

5. Kranen en leidingen in onverwarmde ruimtes en buiten kun je het beste apart afsluiten en aftappen. Zo blijft er geen water in achter dat kan bevriezen.

Ik heb geen water in mijn woning. Wat kan ik doen?

U kunt eerst zelf controleren op www.waterstoring.nl of er bij u in de buurt werkzaamheden worden uitgevoerd van uw waterbedrijf. Ook kunt u de actuele storingen hierop zien en wanneer de storing ongeveer is verholpen. Als u hier niets op vindt, dan kunt u zelf contact opnemen met uw waterbedrijf. Vaak is dit Vitens, storingsnummer: 0800 0359 (gratis).

Ook kan het zijn dat de hoofdkraan is dichtgezet voor bijvoorbeeld werkzaamheden in de woning. Controleer dit eerst voordat u Vitens belt. 

Mijn hoofdkraan lekt of is stuk. Kunt u mij helpen?

Neemt u contact met Vitens op via het gratis storingsnummer 0800 0359 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week).

Ik woon in een flat en heb geen waterdruk. Wat kan ik doen?

Waarschijnlijk is de drukverhoger/hydrofoor kapot.  Controleert u even of buren ook geen waterdruk hebben? Neemt u in dat geval contact met ons op via e-mailadres: info@groenwest.nl, via telefoonnummer: 088-0129000 of via WhatsApp.. Wij zullen een opdracht geven aan het desbetreffende bedrijf dat het probleem gaat oplossen.

Let wel: Dit geldt alleen voor hoogbouw (wooncomplex), als het laagbouw betreft (eengezinswoning), dan kunt u terecht bij uw eigen waterleverancier (Vitens).

Het kan ook zijn dat de hoofdkraan dicht staat. Controleer dit goed voordat u gaat bellen. 

Wat moet ik doen als ik bruin drinkwater heb?

U kunt u eerst zelf controleren op www.waterstoring.nl of er bij u in de buurt werkzaamheden worden uitgevoerd van uw waterbedrijf. Ook kunt u de actuele storingen hierop zien en wanneer de storing ongeveer is verholpen. Als u hier niets op vindt, dan kunt u zelf contact opnemen met uw waterbedrijf. Vaak is dit Vitens, storingsnummer: 0800 0359 (gratis).

Als er bij het waterbedrijf niets bekend is, dan kunt u contact met ons opnemen via e-mailadres: info@groenwest.nl, via telefoonnummer: 088-0129000 of via WhatsApp.. 

Is de aarding goed na het plaatsen van een nieuwe watermeter?

Na het plaatsen van een watermeter ontvangt u een brief van Vitens. Hierin wordt gevraagd of de aarding goed is na het aanbrengen van de meter. Wij verzekeren u dat de aarding goed is. Dit hebben wij gecheckt. U hoeft daarom na ontvangst van de brief niets meer te doen hiervoor. 

Bij oudere huizen kan de elektrische installatie geaard zijn via de waterleiding. Meestal zijn dit elektrische installaties van vóór 1979, maar ook bij jongere installaties komt dit voor.
Als er een kunststof watermeter is geplaatst, dan wordt de elektrische geleiding tussen de waterleiding in uw woning en de aansluitleiding die de grond in gaat verbroken. De monteur van Vitens maakt dan een tijdelijke overbrugging om er voor te zorgen dat uw elektrische installatie geaard blijft.